Monday, July 19, 2010

Tip senaman menguruskan badan dengan mesin treadmill

Anda boleh bersenam dengan mesin treadmill untuk kuruskan badan anda. Latihan treadmill biasanya dilakukan di gym. Latihan treadmill sering digunakan oleh wanita untuk langsing badan. Anda boleh juga lakukan senaman menguruskan badan dengan mesin treadmill dirumah.

Matlamat utama senaman badan dengan mesin treadmill.

Anda gunakan latihan treadmill kerana anda ingin sihat. Anda mungkin tidak ada masa untuk berjalan kaki dan melakukan senaman-senaman lain. Pilihan terbaik ialah menggunakan latihan treadmill untuk membakar lebihan kalori badan.Dengan pergerakan yang betul, pembakaran kalori akan lebih berkesan dan lemak perlahan-lahan akan kurang. Hasilnya anda dapat mengurangkan berat badan Anda kerap melakukan senaman badan dengan treadmill, tapi malangnya anda masih tidak langsing.Jangan salahkan alat senaman treadmill kerana mungkin ada faktor Iain yang menyebabkan Iemak tidak juga keluar dari tubuh badan anda. Gunakan khidmat nasihat instruktor terlebih dahulu tentang cara penggunaan yang betul. Mungkin selama ini cara penggunaan anda salah yang menyebabkan keinginan untuk menurunkan berat badan tetap gagal.

Panduan penggunaan mesin treadmill yang betul.

Corak senaman dengan mesin treadmill yang sama hilangkan motivasi. Pakar-pakar fitness bersetuju, anda mungkin mudah terpengaruh dengan pujukan sebegini, "luangkan selama 30 minit setiap hari, anda akan ramping seperti model". Pada peringkat awal anda mungkin boleh melakukan senaman 30 minit setiap hari. Tetapi apabila tubuh badan sudah mula biasa melakukan rutin yang sama setiap hari, anda bosan dan ini mengakibatkan kalori yang dibakar akan mula berkurangan. Pakar fitness menyarankan ubah cara gunakan mesin treadmill. Gunakan cara dan kekerapan yang berbeza setiap kali melakukan latihan treadmill.

Lakukan dengan betul dan bersungguh-sungguh

Kesilapan yang mungkin anda lakukan latihan treadmill di rumah ialah melakukan senaman treadmill sambil menonton tv kerana ini akan membuat anda tidak melakukannya bersungguh-sungguh kerana sebahagian tumpuan anda sudah beralih pada mata.

Buat carta corak latihan treadmill

Lakukan aktiviti pemanasan sebelum memulakan latihan treadmill. Mulakan senaman selama satu minit,diikuti dengan dua minit. Lakukan berselang seli dengan kelajuan yang rendah dan teruskan sehingga lima kali. Perhatian juga diberi untuk waktu rehat . Jangan tetapkan waktu rehat. Padankan dengan jenis latihan dan kelajuan latihan treadmill anda.

Latihan treadmill ke arah mendaki

Letakkan treadmill pada keadaan mendaki. Treadmill dalam posisi mendaki mampu meningkatkan aktiviti otot punggung dan paha. Senaman ke arah mendaki akan membuatkan otot-otot anda semakin kuat dan mampu membakar banyak kalori. Pastikan darjah ketinggiannya antara 6 hingga10 peratus sahaja.

Gagal latihan mesin treadmill disebabkan lebih kalori

Jumlah kalori yang anda bakar semasa latihan treadmill selama 30 minit ialah 300.Pastikan anda mengambil jumlah kalori yang berpadanan dengan berat badan anda.

 

No comments:

Post a Comment

Post a Comment